
Jak se rozhodují školáci? Srdcem, rozumem… a trochu naslepo
9. července 2025Žáci základních škol často rozhodují o své budoucnosti sami, ale bez dostatečných informací a podpory. To je jedno z klíčových zjištění rozsáhlého výzkumu, který v první polovině roku 2025 realizovala iniciativa Region 47 ve spolupráci s Fakultou logistiky a krizového řízení.
Do šetření se zapojilo 546 žáků a 50 rodičů z Uherskohradišťska a Uherskobrodska. Výsledky ukazují nejen trendy ve volbě střední školy, ale i slabá místa, která může region společně posílit.
Rozhodují se sami, ale často naslepo
Téměř polovina žáků se rozhoduje samostatně, bez výraznějšího vlivu školy nebo poradců. Pouze 1,8 % uvedlo, že zásadní roli sehrála škola. Rodiče naopak často podporují samostatné rozhodování – uvedlo to 66 % z nich.
„Žáci mají pocit, že se rozhodují sami, ale často jim chybí informace. Pokud nemají aktivní podporu doma ani ve škole, jejich volba bývá intuitivní, někdy až náhodná,“ vysvětluje prof. Zuzana Tučková, děkanka fakulty.
Budoucí práce jako hlavní motivace
Nejčastějším důvodem pro výběr školy je představa o budoucím zaměstnání – zmínilo ji 82 % žáků a 86 % rodičů. Silnou roli hrají také záliby, talent, ale i praktičnost – například dopravní dostupnost školy.
„Žáci myslí pragmaticky. Chtějí dělat to, co je baví, ale zároveň se ptají: najdu si v tom práci? Už u tak mladé generace je to významný posun,“ dodává Tučková.
Kariérní poradenství: nevyužitý potenciál
Třetina žáků se s kariérním poradenstvím vůbec nesetkala – a obdobně i tři čtvrtiny rodičů. Přitom žáci, kteří poradenství absolvovali, ho hodnotili jako srozumitelné a užitečné. Jen málokdy však ovlivnilo jejich rozhodování.
„Poradenství na základních školách je často jen formální. Přitom právě volba střední školy může zásadně ovlivnit životní směřování,“ upozorňuje Tučková.
Osobní zkušenost je klíč
Nejsilnějším nástrojem pro rozhodování zůstává Den otevřených dveří – navštívilo ho 83 % žáků a 90 % rodičů. Burzy škol nebo firemní prezentace měly výrazně menší dosah.
To ukazuje na velký potenciál středních škol, pokud dostanou prostor prezentovat se přímo a osobně.
Region 47: konkrétní kroky ke změně
Výsledky výzkumu zazněly také během IX. Projektových dnů Region 47, které se konaly na půdě Fakulty logistiky a krizového řízení UTB. Region 47 dlouhodobě propojuje školy, firmy a obce, a právě lepší orientace žáků v kariérním rozhodování je jednou z jeho priorit.
„Výzkum nám pomohl přesně zacílit další kroky. Jedním z nich je i program Nadaný student, který jsme spustili právě tam, kde žáci nejvíce tápou. Těší nás, že nacházíme podporu mezi školami, firmami i Zlínským krajem,“ říká Radek Křen, předseda výkonného výboru Regionu 47.
Fakulta logistiky a krizového řízení UTB se na výzkumu i dalších aktivitách Regionu 47 podílí jako odborný partner. Jsme rádi, že můžeme přispět k tomu, aby se mladí lidé rozhodovali vědomě, a aby měli v regionu jasné možnosti, jak naplnit svůj potenciál 💚